Ahogy a koràbbi posztban màr emlitettem, Pàrizsnak nagyon jo a tömegközlekedési hàlozata. A 14 metrovonal önmagàért beszél, de metrozàs közben sok érdekes dologrol maradunk le. Példaul nem latjuk az utcàkat. Sem. Ezért sokszor, bar idôigényesebb, érdemes màs, alternativ megoldast vàlasztani.

Az elsô ilyen lehetoség a busz. Rengeteg buszùtvonal van (a màr emlitett "plan de poche" ezt a hàlozatot is tartalmazza), a vàroson belül gyakran jàrnak, és mivel szinte mindenhol van buszsàv, ezert nem kell harom napi hideg élelem ahhoz hogy eljussunk egyik pontbol a masikba. A buszmegàllokat konnyû felismerni, és ami igen elônyös, az az, hogy a buszok teljes ùtvonala fel van tüntetve a közlekedési zonàkkal együtt (igy elkerülhetjük az esetleges zonaàtlépésbôl eredô kellemetlen meglepetéseket), valamint egy informàcios tàblàn azt, hogy épp melyik busz jön és hàny percen belül. A buszra érkezéskor az elsö ajton kell felszallni, a többin pedig leszàllni; ha nincs jegyünk, a sofôrnél is vehetünk, majd ezt az elsô ajto melletti jegykezelôben kezeljük.

Egyre viszont vigyàzzunk, NEM ERI MEG BLICCELNI! Gyakorlott BKV-n utazoknak ajànlom, hogy ne probàljàk meg,itt nem mûködik a "majd jol nem veszek jegyet és leugrom az elsô megàllonàl ha jôn a kaller"... no nem. En megprobàltam. Kezdjük azzal, hogy jol felismerhetô egyenruhàban jàrnak, tehàt elvileg észrevehetôek, de "falként" szàllnak fel a jàrmûre, esély sincs a menekülésre. Viszont rendkivül udvariasak, tàvolrol sem "trollok", és -minô figyelmesség- bankkàrtyàs fizetést is elfogadnak :) Igaz, hogy nem mindenütt vannak ellenôrök, és jo esélyeink vannak hogy megùsszuk (pl. ha megkérünk egy helyes, bérlettel rendelkezô fiatalembert, hogy a metrokapun engedjen àt bennünket szorosan a hàtàra tapadva... ha fiatal lànyok vagyunk, nem fog ellenkezni. Pasiknak ugyanez nem ajànlott... :)) ) de ha egyszer elkapnak akkor fizetünk, mint a katonatiszt.

A màsik lehetôség, a remek talàlmàny, a Vélib',  ("vélo en libre service", azaz vàrosi kerékpàr.) Magyar vonatkozàsa is van: Magyarorszàgon szerelik össze ôket. Ez a szürke bringa Pàrizs (és idén jùnius ota az összes közeli külvàros) legkülönbözôbb pontjain megtalàlhato, kibérelhetô - szerintem nagyszerû lehetöség arra, hogy felfedezzük a vàrost... (bôvebb info itt: www.velib.fr).

Hogyan hasznàljuk? Uton-ùtfélen làthatjuk a "bringaparkolokat" (sorban àllnak egymàs mellett, kis szürke "félkörives oszlopokhoz" rögzitve). Szürke, massziv gépek, de van rajtuk minden ami kell, 3 sebességesek, az elejükön kis kosàrral, ahovà a tàskàt és egyéb cuccainkat beletehetjük.

A bérléshez szükségünk lesz egy bankkàrtyàra, amin van 150 euronyi engedélyezett terhelési limit; ezt nem veszik le, csak abban az esetben ha nem adjuk vissza  a bringàt a jegyünk lejàrtakor, de a cég engedélyezteti a bankkal a terhelést, "au cas où" ahogy a francia mondja...

Vélib'jegyet a parkolo közepén talàlhato "borne" -oknàl (informàcios oszlop) vehetünk, angol és német nyelvû program is van rajta, tehàt nem kell megijedni, tudunk majd az oszloppal kommunikàlni (màr ha ezen nyelvek valamelyikét beszéljük, persze...) Az àra baràti, 1 napra 1 euro, 7 napra 5 euro, 1 évre 29 euro a bérlés alapdija. Ezen felül félorànként vesznek le a szàmlànkrol 1 eurot, ez ellen ùgy védekezhetünk, hogy -mivel az elsô fél ora ingyenes- a felvétel utàn 20-25 perccel lerakjuk a bringàt valamelyik àllomàson, vàrunk egy-két percet és ùjra felvesszük, majd tovàbbmegyünk. (Ha nem enged rögtön ùj biciklit kivenni, miutàn visszatettûk a màsikat, vàrjunk egy kicsit és probàlkozzunk tovàbb, néha el kell telnie pàr percnek mig az automata regisztràlja a visszatett jàrgànyt.)

Mielôtt kivàlasztjuk a kerékpàrunkat, nem àrt elore kinézni azt, és megjegyezni az oszlop szàmàt. Altalàban gyorsan cserélik a hibàsakat, mégis elôfordul hogy erre még nem volt idô, igy azokat mindenképp hagyjuk ki a szoràsbol, amelyiknek az ülése visszafelé van forditva (és, udvariassàgbol tegyük mi is ezt, ha valami gond van a miénkkel), de arrol sem àrt meggyôzôdni, hogy a helyén van-e a kosàr, a làncvédô; a kormàny gumiburkolata, stb.

Ha valaki az autok közötti biciklizéstôl fél: nos azt meg szeretném nyugtatni, hogy vannak bicikliutak (mindenütt a buszsàvon, illetve elkeritett részen a jàrdàn), emellett elég jol ki vannak tàblàzva a nevezetességek is, hogy merre érhetôk el (fehér alapon zöld feliratù kis tàblàk mellette biciklis piktogrammal). A szabàlyokat viszont itt is be kell tartani: igy a jàrdàn valamint egyirànyù utcàban tilos tekerni, pirosnàl meg kell àllni, és még sorolhatnàm, ha szabàlytalankodunk, a rendôr ugyanùgy megàllithat és megbüntethet minket mint autoval.

Ha az utolso buszt, metrot màr lekéstük, tekerni nem akarunk, akkor két lehetôség van: az éjszakai busz, illetve a taxi.

Az éjszakai buszok a vàroson belül és a külvàrosban is jàrnak, hol gyakrabban, hol ritkàbban. A nevük Noctilien (vagy Noctambus). A hàlozatukrol térképet bàrmelyik  RATP informàcios pultnàl kaphatunk, de a menetrenddel együtt fenn van az RATP honlapjàn is (www.ratp.fr). Ha viszont külvàrosban, vagy rosszabb hirû kerületben szàlltunk meg, és messzebb rak le minket a busz, akkor inkàbb taxizzunk, de ne vàlasszuk ezt a megoldàst. Maga a busz biztonsàgos, be van kameràzva, de leszàllàs utàn bizony magunkra vagyunk hagyatva.

A taxi, a budapesti àrakhoz mérten nem dràga, vagy nem sokkal dràgàbb, 14-16 euro körüli összegért màr szinte bàrhova elvisz vàroson belül.  Nyugodtan leinthetünk taxidroszton vàrakozo (bàr itt inkàbb nekünk kell sorbanàllni) vagy utcàn közlekedö taxit, nem lesz dràgàbb, sôt... ha telefonon hivjuk akkor viszont gyakran kiszàmlàzza az utat odàig is, amig értünk jött. Csomagért van olyan, hogy felszàmolnak 1 eurot /csomag, de ez sem mindig àltalànos (taxisa vàlogatja).

Fontos viszont tudnunk, hogy a taxiba kizàrolag hàtra ülhetünk, a sofôr mellé nem, és ha beültünk, akkor a hàtulso biztonsàgi övek hasznàlata kötelezô (ez utobbi akkor is, ha a sajàt autonkkal közlekedünk, vàroson belül is). A taxisnak szinte mindig van GPS-e, de elôfordul, hogy (akàr udvariassàgbol) megkérdezi az utast, merre szeretne menni.

Repülôtérrôl viszont NE jöjjünk taxival; ez esetben akàr 100 eurora is rùghat a szàmla (vagy többre...)

A bejegyzés trackback címe:

http://parizsikisokos.blog.hu/api/trackback/id/tr871323781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.