Tömegközlekedjünk!

2009.08.16. 22:15

Megérkeztünk. Tudjuk (legalábbis reméljük, hogy tudjuk) merre van a hotelünk. Most már csak el kell jutni oda. Ha előrelátóak vagyunk, odahaza megnézhetjük a párizsi békávé honlapját  ahol az útvonaltervező segítségével kikereshtjük a legrövidebb/leggyorsabb/legegyszerűbb utat. A közlekedési hálózat nagysága okozta kisebbfajta sokkot kiheverve megpróbáljuk kitalálni, jegyet vagy bérletet vegyünk-e.

Tudni kell, hogy Párizs 6 db tömegközlekedési zónából áll, ahol 14 metrovonal, 5 RER (HÉV), 3 villamos és rengeteg busz közlekedik.  Ebből a metro mindenképpen alapzónának számít, még akkor is, ha kimegy a külvárosba, de vigyázat- az RER, még ha mellette halad is, Párizs közigazgatási határát átlépve már más díjszabás (részletes informàciok az àrakrol itt). Mivel itt kifelé is be kell dugni a jegyet az automatába, ha nem jó a jegy, nem enged ki. Ekkor vagy a helyiek példáját követve magasugrógyakorlatokat végezve megpróbálunk átugrani a korláton, vagy pironkodva felvállaljuk a hibánkat és fizetünk szépen 25 eurot a hátunk mögött feltűnő ellenőrnek. (Ez utóbbit persze akkor is, ha éppen nem ugrottunk/másztunk elég gyorsan)

Az első lehetőség ha csak pár napra jöttünk, hogy egy 10 db-os gyűjtőjegyet, carnet-t veszünk. (jelenleg 11,60 az ára) Ennek előnye, hogy többen is felhasználhatjuk, és amennyiben csak metrot váltunk, nem kell új jegyet lyukasztani. (csak ha kijövünk a föld alól, és buszra/villamosra szállunk).

Ha hétfőtől vasárnapig vagyunk, vagy ezen napok többségét itt töltjük, akkor lehet hetijegyet is venni. A népszerű Carte Orange megszűnt, helyette a Pass Navigo van. Ez egy mágneskártya, ami fényképpel működik (ezt hozni kell, vagy helyben csináltatni) és 10 évig érvényes, csak fel kell tölteni újra. Ha 2 zónásat veszünk, ami teljesen elegendő, ha Párizsban van a szállásunk,(Versailles-ba és Eurodisney-be külön is lehet jegyet venni, csak ezert nem éri meg több zónásat kifizetni), ez kb 17 euroba kerül, plusz a fénykép (ezt vihetünk is) és az 5  euro kártyadíj.

Végül lehetőségünk van Paris Visite kártyát is venni, ami drágább, (az alapjegy 23 euro körül van) szintén zónás, 3 illetve 5 napra kapható, és a múzeumok egy részébe kedvezmény is jár a felmutatásával.

26 éves kor alatt pedig rendszerint kedvezmény jàr a carnet, a napijegy, valamint a heti és havibérlet àràbol.

A metrohálózat igen jól kiépített, gyors, szinte mindenhová eljuthatunk vele, az egyetlen hátránya, hogy keveset látunk a városból. Az alagutakban "metrozenészeket" láthatunk, tudni kell, hogy ahhoz, hogy valaki a metróban játszhasson, először egy meghallgatáson kell részt vennie. Ha itt kiválasztják (hisz mégiscsak a városkép része, vagy mifene) akkor kap egy kis jelvényt, és kijelölik a helyét ahol felléphet. Versenyeket szerveznek nekik, sőt némelyikük lemezt is ad ki "Metro klasszikusok" címmel. Viszont. ők kizárólag az állomáson zenélhetnek. Máshol (elvileg) tilos... Viszont néhány honfitársunk, illetve román társaik a metrokocsikba felszállva többé-kevésbé igényes (inkább kevésbé, tisztelet a kivételnek)  zenével szórakoztatják az utazóközönséget. Ezért ne lepődjünk meg, ha esetleg Szécsi Pál slágereket vagy lakodalmas zenét hallunk valamelyik metrokocsiban...

Mindemellett gyalog és busszal is könnyen bejárható a város, vagy, ha nagyon sportosnak érezzük magunkat, akkor akár kipróbálhatjuk a Velib'-et (városi bicikli) is...

A bejegyzés trackback címe:

http://parizsikisokos.blog.hu/api/trackback/id/tr821313812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.